Intervju med Mysteriet

Tack för att Mysteriet tar er tid för ett snack med mig här på A Fair Judgement! Hur är läget?

Läget är mycket bra! Vi har släppt vår debutplatta på egna bolaget Pigeon Song Records i maj och fixat distribution genom soundpollution så att plattan finns tillgänglig ute i butiker och genom näthandlare. Vi är precis färdiga med en video som släppts nu också till en av låtarna på plattan. Det har varit mycket jobb med det praktiska med albumsläppet så vi är sjukt nöjda att allt klaffat så bra som det gjort hela vägen från ax till limpa så att säga.

Jag har inte så bra koll på vilka ni faktiskt är. Hur presenterar ni er för de som ännu inte känner till er eller hunnit bekanta sig tillräckligt med er? Så vad är ni för gäng egentligen? Har ni spelat i andra band tidigare?
Vi är ett Stockholmsband som till 75% består av hitflyttade lycksökare från mer eller mindre rurala områden i landet. Bara Jesper vår basist är uppvuxen i stan.

Vi har väl alla spelat i en hel del andra band inom lite olika genres tidigare men minsta gemensamma nämnaren i bandet är 70-talshårdrocken. Bland annat spelade Erik tidigare med Space Probe Taurus, Erik och Andreas spelade tillsammans i My Machete för några år sedan, Jesper spelar vidare med sitt andra band Pilotos vid sidan av Mysteriet och jag sjöng i ett gammalt Göteborgsband, The Generals (ej att förväxla med dödsrockarna som spelar under namnet idag) för massa år sen.

Hur bildades ni? Hur kommer det sig att det är just ni som utgör bandet?
Jag och Erik började spela ihop och lirade in en demoinspelning innan Andreas och sen Jesper hoppade på under våren och sommaren 2011. Erik och Andreas hade spelat ihop tidigare och när vi sökte gitarrist var det givet att vi skulle kolla med Andreas om han ville hoppa på. Jesper gillade vår demoinspelning och fick nys om att vi sökte basist och hörde av sig och det kändes som vi hittat rätt ganska omedelbart.
[one_third]

Islossning försöker mest fånga den där känslan av att nu jävlar händer det! Nu äntligen vänder det!

[/one_third][two_third_last]Ert bandnamn, Mysteriet, är ju en trevlig gåta. Vad menar ni egentligen?
Namnet Mysteriet kom upp rätt tidigt i processen och som det är ibland med bandnamn så läser man in nya meningar och aspekter på namnet under tidens gång. Man tänker till, aha så här kan det tolkas också. Först lät det bra i munnen, Mysteriet, [som] Imperiet (och dem gick det ju bra för).[/two_third_last] Samtidigt var det inget band för tillfället i närliggande genrer som hette nått snarlikt. Sen har ju våra texter emellanåt en samhällelig touch men med fokus (med risk för att låta lite flummig) mer på något slags inre liv än på det yttre. Att vi mer beskriver vad omgivningen och samhället gör med oss som människor och hur vi hanterar det än att vi för ut någon plakatpolitik. Men där i processerna som förändrar och driver både människor och ett samhälle åt olika riktningar finns det en hel del mysterier.

Vad är det som gör att människor samtidigt känner att måttet är rågat och väller ut på gatorna som t ex under den ”arabiska våren”? Det är fan ett mysterium. Det är också lätt att bli fascinerad, utan att direkt köpa in hela tankepaketet själv, av vissa tankar i arbetarrörelsen med en deterministisk syn på historien där man menar att ett samhälle är tvunget att gå igenom vissa stadier på sin väg mot ett tänkt Utopia.

När historien på så sätt är förutbestämd närmar sig det politiska något nästan religiöst, mystiskt. Där någonstans i de tankarna finns plats för bandnamnet Mysteriet. Men frågar du om några veckor igen kanske vi läst in något mer i det.

Hur ser låtskrivarprocessen ut för Mysteriet? Vad, vem eller vilka står för den musikaliska inspirationen?
Det brukar vara så att jag har en låtidé som vi sedan arrangerar allihop i replokalen, stöter och blöter lägger till och drar ifrån. Låtarna på vår debutplatta blev inte riktigt klara förrän vi satt i studion och lyssnade igenom låtarna. Här fattas det lite gitarr och här kunde basen göra en extra utflykt. Lite körer och sånt kom till där också. Det behövs ofta lite tid och distans innan man hör vad som fattas och krävs för att det ska bli bra.

Mysteriet

Vilka är era musikaliska och artistiska aspirationer med bandet? Min tolkning, efter att ha läst texterna, är att ni till viss del har en politisk agenda? Är ni ett politiskt band? Islossning t ex tolkar jag som strejkrelaterad. Är det politiska klimatet i Sverige något som ni hoppas påverka?
Jag tror inte att vi har en agenda riktigt utan vi spelar rockmusik vi själva skulle vilja höra och sjunger om det man har i tankarna och som passar konceptet i sin helhet. Vi hoppas att andra ska gilla det vi gör och beroende på om folk gör det eller inte får vi se hur långt skutan kan gå. Man kan inte säga att vi är ett politiskt band riktigt och vi tror inte att vår musik förändrar samhället men vi sjunger om hur vi upplever samtiden och om våra tankar om dåtid och framtid och visst kan det ändå ses som politiskt. På nått vis är väl ändå allt politiskt i slutändan. Även om man tycker att allt är toppen omkring en och att inget borde förändras är väl det också ett ställningstagande egentligen lika mycket som det motsatta.

Islossning försöker mest fånga den där känslan av att nu jävlar händer det! Nu äntligen vänder det! Vi som gått här och tänkt att det är omöjligt att stå emot trycket från de som vill suga sista musten ur oss utan att ge någonting tillbaka. Den känslan kan ju triggas igång av lite olika händelser men visst, en vild strejk någonstans och man tänker att än finns det hopp! Oftast händer det ju tyvärr inte men kanske en dag.

Det kommer fram fler och fler band som likt John sjunger på svenska. Är det enklare att nå ut med rock på svenska? Vilken är anledning till varför ni valt det svenska språket istället för den annars så självklara engelskan?
För mig som skriver texterna är inte det här med svenska språket någon ny eller tvungen grej riktigt. Ända sen jag började göra låtar i de tidiga tonåren har jag varvat mellan svenska och engelska texter. Så svenskan finns där naturligt på nått sätt i uttrycket (vilket i sig är lite konstigt att man ska behöva påpeka om sitt eget modersmål va?). Varje språk har ju en egen rytm och ton i sig och i Mysteriet hör musiken ihop mycket med språket och texterna. Att orden väljer tonerna och vice versa.

Om vi hade haft engelska texter hade både sångslingorna och riffen låtit helt annorlunda tror jag. Sen om det är enklare att nå ut eller inte vette fan. På sätt och vis blir ju målgruppen lite mindre men kanske kommer texterna lite mer i förgrunden för de som lyssnar. Sen som svar på sista frågan i frågan om varför vi valt svenskan kan man säga som jag var inne på tidigare att det inte var ett val att sätta engelsk eller svensk text till färdiga låtar utan hela det här uttrycket som är Mysteriet är en helhet där språket är en viktig byggsten i helheten.

Hur ser scenen ut för er i Stockholm? Har ni bra kontakt med andra band som ni kan samarbeta med för att nå ut bättre? Eller har ni kanske det i andra delar av landet? Utöver Mysteriet, vilket annat stockholmsband bör vi hålla koll på framöver?
Vi känner oss inte så insyltade i någon Stockholmsscen utan harvar på där vi är. Vi hoppas på att komma ut i landet och spela mer och i och med det kanske att vi knyter någon fruktbar kontakt i framtiden. Har inte så superbra koll på Stockholmsbanden men ska bli kul att höra Stiletts debutplatta när den kommer ut.

Vad har ni för tips för andra band som kämpar med att få sin musik hörd? Är det bara slit i repan som gäller och vänta på skivkontrakt, eller får man vara mer uppfinningsrik nu när det finns flera tusen bra band och det är svårt att konkurrera om platser i folkets skivhyllor?

Ja, shit hur gör man? Viktigaste är nog att hitta ett arbetssätt som känns kul så man inte sliter ut sig. Att man gör musik man själv gillar och inte stirrar sig blind på trender och vad andra gör. Det är ju relativt lätt att få ut musik idag men sen ska folk hitta musiken också.

[one_third]

Varje språk har ju en egen rytm och ton i sig och i Mysteriet hör musiken ihop mycket med språket och texterna. Att orden väljer tonerna och vice versa.

[/one_third][two_third_last]Ni släppte debutskivan på ert egna skivbolag Pigeon Song Records. Förklara för en som inte har så bra koll, hur mycket frihet ger det er? Kommer ni att använda er av skivbolaget för att nå ut mer? Är bolaget reserverat för er egna musik, eller har ni andra planer (t ex släppa skivor med andra artister som ni gillar)?

Vi har full frihet att göra vad vi vill. Det enda som stoppar en är storleken på plånboken. När man finansierar allt själva som vi gjort och har alla ägg i samma korg så att säga, i och med att vi bara släppt Mysteriet, så får man tänka till både en och två gånger på var man lägger slantarna. Just nu har vi inga planer på att släppa nått annat men man ska väl aldrig säga aldrig.[/two_third_last]Vad lyssnar, läser och ser ni på för att få inspiration till nya låtar? Vilka andra band lyssnar ni på, något som ni vill tipsa mig och läsarna om?
När låtarna kommer till kokas det mesta man hört genom åren in känns det som. Svårt att säga vad som inspirerat fram vilket riff, ackordsföljd eller sångmelodi. I vissa perioder snöar man in på nått och tycker att man tar med sig det in i låtarna men när man lyssnar på plattan i efterhand hör man inte mycket av det. När jag skrev Tystnaden t ex snurrade nästan bara Baby Woodrose på skivtallriken minns jag och jag tänkte att det kanske skulle lysa igenom men det är inte mycket som pekar åt det hållet i slutresultatet i dag tycker jag. Svårt att säga i stort vad som inspirerar. Man tar in en massa, nånting kommer ut.

Jag tycker alla borde höra Duke Ellington när han kör Griegs Peer Gynt! Grymt bra. Om någon mot förmodan missat Masshysteri har de en fin upplevelse framför sig! Nitad är ju grymma också.

Mysteriet live

Ni släppte ert debutalbum i maj, men vad händer för bandet nu efter det? Blir det några gig utanför Stockholmsområdet i sommar/höst?
Vi har hela tiden varit inställda på att komma ut och spela till hösten men vi har inte slitit med att få till bokningar än utan tagit ställning till det som dykt upp. Nu har vi lirat på Live at heart i Örebro i september så får vi se vad som dyker upp framöver. Egentligen borde vi kanske kastat oss ut på vägarna när albumet väl var ute men vi visste att det inte skulle funka under sommaren på grund av händelser i privatlivet. Men vi ville ändå släppa iväg plattan då det var ett tag sedan vi tog första spadtaget och vi kände att vi ville komma vidare. Vi kommer förresten mer än gärna ner till Göteborg där ni på A fair judgement huserar och lirar under hösten. Hälsa klubbrävarna där nere att vi är redo!

Utöver spelningsbiten har vi inlett samarbete med Sound Pollution med distribution och lite annat så får vi se vad det leder till i framtiden.

Om ni tillåts drömma lite, hur skulle ni vilja att de kommande två åren ser ut för Mysteriet?
Två nya plattor. Stort genombrott på Sweden Rock Festival 2014 och sen fyllda lador ute i Skandinavien under hösten. Siktar på det så ser vi var vi hamnar.

Slutligen, två frågor som jag försöker ställa som avslutning. Om Mysteriet hade skrivit vilken annan låt än era egna, vilken önskar ni att det hade varit?
Aldrig Mera Krig med Tältprojektet kanske. Minus falsettsången då.

Och nu får ni lite fritt utrymme. Vad vill ni hälsa era föräldrar, vänner och fans?
Köp vår platta och hypa oss inför din lokala rockklubbsarrangör så ses vi på en scen nånstans framöver!

Tack till er i Mysteriet för att ni tog er tid från att repa in låtarna och istället svara på frågor från mig.
Tack själv Jarno! Lycka till med bloggen!

← Föregående inlägg

Nästa inlägg →

2 kommentarer

  1. Mysigt bandnamn. Något att kolla upp tror jag allt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Visa min senaste bloggpost

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.