Recension: Haken – Restoration EP

När jag upptäckte Hakens skiva Mountain sent förra året så blev det lite av en personlig favorit. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag hittade den, men klart var i alla fall att jag missade den under året och upptäckte den sent i december. Men under 2014 har dess plats i CD-spelaren rättfärdigats. Kul då att bandet idag släppte en ny EP, Restoration (2014, Inside Out). Än så länge har jag bara hunnit att lyssna via Spotify men jag har å andra sidan spelat den hela kvällen. Det hör absolut inte till vanligheterna.

Restoration består egentligen av de låtar som utgjorde bandets första demoskiva. Det man gjort är att man har spelat in allting på nytt, arrangerat om samtliga spår samtidigt som man skalat bort låtsektioner som man inte tycker håller måttet. Ett exempel på det sistnämnda är första låten Darkest Light som i originalutförande var över sex minuter längre. Det är också den låten som jag gillar minst av de tre som fått plats på skivan. Min teori om varför är att det är den som visar på bandets tidiga metalrötter, men som i mina öron inte riktigt passar bandets kostym.

Bättre, ja rent av otroligt mycket bättre, blir det i Earthlings som är skivans lugna låt. Den påminner mig om Somebody från Mountain. Det är framför allt den andra hälften av låten som jag gillar bäst. Här blir det något mörkare toner och tyngre ljudbild. I mina öron är det i det här semitunga landskapet som Haken gör sig allra bäst. Det är där melodierna får vikt och kontrasterar bra mot Ross Jennings ganska ljusa röst.

Denna progressiva rock EP rundar av med en låt uppemot 20 minuter. En helt underbar låt vid namn Crystallised. Jag måste erkänna att jag ännu inte efter fyra genomlyssningar av skivan riktigt kopplat greppet av den här låten, men varje gång jag spelar den på nytt så kan jag inte låta bli att spela lufttrummor och älska hur den låter. Emellanåt får jag Six Degrees of Inner Turbulence-vibbar (speciellt The Great Debate) av sången och det är i kombination av de läckra taktbytena väldigt positivt. Men hela äventyret är fantastiskt och instrumenteringen är bländande. Solot omkring 8-minutersstrecket är så snyggt! Det är så mycket saker som jag blir eld och lågor över att det är bättre att du lyssnar på det själv.