Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

A Fair Judgement | 24 juli, 2017

Top

No Comments

Recension: Alex Carole & The Crush – Vol. 2

Jarno Lauronen

Alex Carole & The Crush är för mig ett helt okänt band. Det till trots har de hunnit med att släppa en fullängdsskiva Vol 1 och en EP Get the Ghouls sedan tidigare. Bandet härstammar från Fagersta/Örebro och består av Alex Carole (rytmgitarr och sång), Jon Lander (basgitarr och backupsång), ”Crystal” Matt (trummor) och Patches (gitarr). Personligen är jag inte något större fan av garagerock, actionrock eller liknande rock när den spelas från skiva. Det brukar saknas svett, energi och fart.

Jag och en kompis diskuterade skillnaderna mellan albumartister och liveartister över en lunch för några veckor sedan. Exakt vilka artister vi nämnde där och då (men de var samtliga stora och erkända) kommer jag inte ihåg men vårt resonemang handlade om att det krävs helt olika kunskaper för att lyckas på båda fronter. Vissa kan vara medelmåttiga eller rent av väldigt ointressanta på skiva men sedan explodera på scen. Personligen tycker jag att detta ofta gäller rockband, och framför allt många av de nya sk retrorockbanden. Tyvärr gäller det även Alex Carole & The Crush.

Vol.2 The Death of Alex Carole (2014, Meganon Productions) är bandets melodiösa garagaktiga power pop är som en enda stor smältdegel av Kiss, Cheap Trick (tidiga 80-talet) och The Hives. Det sistnämnda bandet hör jag direkt i Get the Ghouls (Out of My Head) och är tillsammans med Lady Parasite de låtar som fastnar bäst hos mig. Framför allt är huvudriffet i förstnämnda låten otroligt snyggt och beroendeframkallande. Lady Parasite vinner mycket på refrängen, tempot och att det är den låt som låter mest hårdrock. Men visst riffet i Turn It Up tycker jag osar så mycket tidiga Kiss att jag blir sugen på gin.

Och såhär fortsätter det, mängder med snygga riff och bra komp som svänger. Men jag blir inte speciellt sugen på att ösa här hemma. Istället vill jag gå på en liten intim rockklubb med vrålhög volym. Så även om jag tycker att plattan är bra så saknar jag de där riktigt fantastiska låtarna. Ett bra gig kan man uppleva även om inte alla låtarna är i toppklass, men för att uppleva en riktigt bra skiva hemma behövs några fler låtar som höjer sig över de andra.

Vol.2 The Death of Alex Carole är en bra rockplatta men den saknar låtar som riktigt sticker ut vilket gör att den är lite tråkigare att lyssna på hemmavid. Däremot känner jag på mig att bandet är både ösigare och mer intressant på scen. Är du dock ett fan av lite stökigare rock (garagerock t ex) så kanske det finns mer att hämta för dig än för mig.

Vol.2 The Death of Alex Carole släpps den 19 november.

Mer information om Alex Carole & The Crush

Review Overview