Europespecial: Prisoners In Paradise

17
1943
visningar
Europe - Prisoners In Paradise
Europe - Prisoners In Paradise

Prisoners In Paradise är Europes femte skiva och släpptes 1991. Världsturnén som efterföljde Out of This World blev inte riktigt som man tänkt sig då den europeiska delen av promotionsbolaget ville att Europe skulle spela mer i Europa. Det gjorde att bandet fick hoppa av den väldigt framgångsrika USA-turnén man var på med Def Leppard. Återvände gjorde man inte. Kanske är det också därför man amerikaniserade sig?

Det här var det första album med Europe som jag köpte för egna pengar. Kassetten som jag köpte är idag knappt spelbar eftersom den är så sliten. Jag älskade verkligen den här skivan en gång i tiden. Med mer erfarenhet och tid så är jag inte säker på att jag är lika kär längre.

All Or Nothing

Man hör väldigt fort att den här låten är skriven tillsammans med Eric Martin från Mr Big. Borta är pudelrocken, man är något mognare i sitt sound och det är lite mer riffbaserat än tidigare. Dock är det kanske inte så mycket bättre. Hade den här skivan kommit två år tidigare så hade Europe förmodligen varit superstora, men nu blev det inte så. En habil låt, men ”nananananaaa”-partiet är hemskt och den känns otroligt daterad. Bra solo från Kee Marcello igen dock.
5/10

Halfway To Heaven

Otroligt bra solo och insats av Marcello i den här låten. Stabil refräng men resten av låten är inte lika kul. Det låter dock inte som Europe i mina öron, utan kanske som något amerikanskt andrahandsband. Daterat och överarbetat, men refrängen är ju så catchy.
5/10

I’ll Cry For You

Vad händer egentligen här? En stentrist och odynamisk midtempoballad som inte engagerar det minsta trots vissa snygga textpartier. Alldeles för lång!
3/10

A Little Bit Of Lovin’

Nej. Väldigt töntig text, och väldigt aggressivt amerikaniserad låt och monsterstort trumljud som blev daterat lika fort det blev populärt. Bra solo av Marcello dock, men inte någon favorit alls. De bluesinfluenserna som finns i riffen emellanåt hade kanske varit intressanta om låten varit avskalad, och man varit ute efter ett tidigt Whitesnake-sound istället för detta stora amerikanska radiosoundet.
3/10

Talk To Me

Är detta ett hårdare Roxette?
2/10

Seventh Sign

Skivans hårdaste låt. Joey fortsätter att inleda med ett ”yaoww” och ”ooooo-OOO-OOHH”. Det är tunggung utan finess. Väldigt ointressant.
4/10

Prisoners In Paradise

Jag älskade Prisoners In Paradise som ung och spelade den om och om igen när jag köpt min kassett. Jag ville bli hockeystjärna och det brukade jag sjunga istället för Joeys ”I just wannabe somebody”. Det är skivans första riktigt bra låt, och då är Prisoners In Paradise första låten på sida B. Gitarrmelodierna är snygga, verserna melodiska och refrängen sätter sig direkt. Det är i dessa lägen Europe är bäst.
8/10

Bad Blood

Det här är Europes sämsta låt någonsin. Den är verkligen hemsk. Han borde överlåta sina ”ugh” till Tom G Warrior som kan hantera dom bättre. Hemsk refräng också.
1/10

Homeland

En bluesig ballad som handlar om saknaden av hemmet när man är på turné. Småtrevlig, och bra spel av Mic och Kee.
5/10

Got Your Mind In The Gutter

Ytterligare en otroligt amerikaniserad låt. Brukade tycka om den här pga refrängen men när jag lyssnat på den de senaste dagarna så slår det mig att det inte finns så mycket värt att minnas i den. Korkad text dessutom.
4/10

‘Til My Heart Beats Down Your Door

Ett annorlunda intro från Michaeli inleder låten. Fortfarande ett groovebaserat sound. Verserna är helt okej men det är refrängen som jag gillar mest. Hade den här skrivits för Out of this world så tror jag att den hade varit mycket bättre. Den känns mer pudel än ”svänghårdrock”. Ändå en bra låt.
5/10

Girl From Lebanon

Det är lite tråkigt att man lagt skivans allra bästa låt sist på skivan. Girl From Lebanon är en fantastisk låt! Jag föredrar visserligen version de spelar idag mer, men det går inte att bortse från att det här är skivans absoluta höjdpunkt. Riffet är fantastiskt, känslan är fantastisk och texten är grym. Det som också slår mig är att den är länken mellan Europe MKI och Europe MKII.
8/10

[divider] Bortom musiken [/divider]

Produktion
Produktionen på Prisoners In Paradise är stentrist. Uppblåst, amerikansk och för jävla tråkig. Det finns ingen dynamik i produktionen utan allting är fläskat på till max. Efter att ha lyssnat på skivan i bara en halvtimma så har jag ont i öronen av hur hihat och cymbaler är överbetonade och diskanten irriterar öronen något så otroligt.

Omslag och design
Först stod det att jag tyckte att detta var ett generiskt omslag men när jag tittar på det så tycker jag ändå att det är ganska snyggt. Det är något speciellt med det ändå!

17 KOMMENTARER

    • Det gör jag. Numera tycker jag att endast vissa låtar från skivorna 3-5 håller måttet. De två första är fortfarande riktigt jävla bra.

      Som jag skriver så älskade jag den här skivan förr men idag klarar jag inte av den. Extremt daterat sound och överproducerade låtar. Men jag trodde inte att det skulle vara så här illa faktiskt.

    • Vi kommer inte ifrån att Wings Of Tomorrow är den som åldrats bäst från första Europe-vändan, vilket är stark jobbat, men jag hade inte förväntat mig att du skulle vara så grym mot dess småbrorsor.
      Du är för besatt av sound. Jag tror du har för bra stereo-anläggning. Europe ska lyssnas på i kassett-freestyle.

  1. Bob Rock var bokad för att producera den här plattan. Nu blev det inte så, istället valde Bob att prodda det som kom att bli Metallicas ”Black Album”. Man kan ju undra hur Europes platta hade blivit…
    Skivbolaget inte var nöjd med den första versionen av plattan så bandet fick bege sig tillbakat till replokalen för att skriva mer.
    Ett flertal av låtarna som blev över har getts ut som singel b-sidor och bonuslåtar.

    Officiellt utgivna är: Break Free, Yestersays News, Long Time Coming, Mr. Government Man, Sweet Love Child och Here Comes The Night.

    //Uffe

LÄMNA ETT SVAR

Skriv din kommentar här
Skriv ditt namn här

Visa min senaste bloggpost