Recension: Shiftlight – Conflict

Shiftlight var för mig ett helt okänt band innan jag blev tillfrågad att recensera bandets senaste skiva. Före Conflict (2014, Kamarillo) har man släppt en skiva som heter Distance (2012, Kamarillo). Det första jag la märke till i informationsbladet som medföljde var att någon av medlemmarna hade ett förflutet i Beseech. Det gjorde att jag förväntade mig aningen dyster musik, vilket också är vad som erbjuds.

Shiftlight spelar en ganska modern metal med inslag av långsamma partier. Det gör att det hela låter som metal mixat med diverse post-genrer, kanske mest post-rock och post-metal. Storslaget, drömskt och episkt är det i alla fall. Men trots att jag lyssnat på skivan i flera omgångar, i olika situationer och i både högtalare och hörlurar så kommer jag inte underfund med den. Det är bra spelat. Det låter bra. Men låtarna engagerar mig inte fullt ut.

Skivans största nackdel är att låtarna saknar direkt minnesvärda partier och att låtarna inte skapar tillräckligt stor dynamik dem emellan. Den enda låt jag kan urskilja och namnge vid pistolhot är The Great Escape som inleds lugnt och balladlikt men övergår till något helt annat. När jag lyssnade igenom skivan en sista gång inför den här recensionen så fastnade jag mest för The Guide. Långsamt, ångestladdat, stort och vackert. Bra atmosfär!

Men det gör mig också lite ambivalent. Jag borde gilla den här skivan mer men som jag tidigare sagt så kopplar den inte något grepp om mig. Gillar du Cult of Luna, Katatonia eller Neurosis (så som jag gör) så borde du faktiskt gilla Conflict också.

Förlåt, för ”göteborgaren”, men det är verkligen en konfliktfylld skiva för mig.