Recension: Leprous – The Congregation

När jag förut lyssnat på Leprous tidigare skivor så har jag inte fastnat för bandets progressiva rock. Invändningarna till bandets musik har varit både banala och töntiga. Så hörde jag Rewind från nya skivan The Congregation och jag blev helt såld. Refrängen var så fantastiskt enkel, snygg och underbar att jag trollbands av den. Och trumspelet kändes mekaniskt men ändå organiskt. Som en salsadansande pansarvagn.

Leprous var tidigare det band som Ihsahn hade med sig på sina turnéer. Som tack har Ihsahn hjälpt till med sång på bandets tidigare skivor. På The Congregation medverkar han dock inte. Och sedan tidigare i år är inte Leprous heller längre Ihsahns ”backing band”. Bra för båda parter så att de kan koncentrera sig på sitt.

The Congregation är en väldigt bra progressiv skiva. Den är mörk, vacker, melodiös och väldigt rytmisk. I mitt fall var det Einar Solbergs röst som fångade mitt intresse för bandet. Den är väldigt säregen och väldigt stämningsfull. Det är den som sätter stämningen och styr och ställer där han ofta lyckas suveränt med att knyta samman sin röst med instrumenten. Men hela bandet är otroligt kompetent och det skall sägas att det här inte den instrumentalisttunga varianten av progressiv rockmusik utan det är låten och stämningen som är i fokus. När det sker så är det oftast rytmsektionen som briljerar.

Leprous Band

Leprous Band

The Congregation är min port till Leprous och det ska bli trevligt att se om de tidigare skivorna är något för mig. Mina favoritlåtar är skivans fyra sista; Slave, Moon, Down och Lower. Speciellt Down inleder med ett skönt rytmiskt parti som man så klart skall spela på hög volymnivå. Låten i sig är en skön midtempolåt i vilken jag tycker Einar visar på ett enormt känslospektra i sin röst. Det är en otroligt bra låt och jag finner mig alltid spelandes lufttrummor när halva låten spelats. Avslutande Lower är en fantastiskt vacker ballad!