Recension: VHÖL – Deeper Than Sky

Jag fastnade aldrig för VHÖL när de släppte sin debutskiva för två år sedan. Det lät mer eller mindre exakt som en lätt mix av Hammers of Misfortune, YOB och Agalloch. Samtliga tre band är bra för sig själva men det blev en alldeles för eklektisk mix av det hela på VHÖL. På uppföljaren Deeper Than Sky finns särdragen kvar men samtidigt är man en mer stabil enhet nu.

Jag vet inte vad det är för fetisch jag har men när jag inte förstår någonting eller reagerar känslomässigt på det som spelas så blir jag alldeles överlycklig och får en känsla av musikalisk sadomasochism. Jag känner mig otroligt korkad men älskar samtidigt att lyssna om på det musikaliska stycket som utlöser känslan. På Deeper Than Sky är det Piano som aktiverar det hela. Ett instrumentalt d-taktspianostycke som mycket väl skulle kunna döpas om till The piano’s been drinking (om vi får sno titeln från Tom Waits).

Ska jag försöka sammanfatta hela skivan i liknelser så skulle jag vilja säga att den har det furiösa och tekniska från thrash metal, melodisinnet från amerikansk power metal och produktionen från doom/stoner. Och när jag lyssnar på skivan så tycker jag att man tagit de bästa bitarna av thrash- och (us) power metal för att sedan göra något helt eget av det. Personligen tycker jag att man har lyckats bra. Framför allt gillar jag att man lyckas få fler att lyssna på amerikansk power metal.

Men samtidigt är låtarna till viss del för långa och saknar identitetsmarkörer. Varje gång jag lyssnar på skivan blir jag eld och lågor, försöker hänga med på mina lufttrummor men headbangar istället vilt och slår på allt som finns omkring mig. Det är verkligen sjukt jävla bra just där och då. Riffen är makalösa, öset alldeles för hårt och glädjen enorm. Men så fort skivan är över kommer jag inte ihåg låtarna. Kanske måste jag lyssna på den ytterligare 20 gånger?