Recension: Against the Plagues – Purified through Devastation

Jag vet inte riktigt vad det säger om mig men det allra första jag tänkte när jag drog igång Against The Plagues senaste alster för första gången var ”fan vilket jobbigt virvelljud”. Kanske är det lite väl nördigt av mig att klanka ner på sådana relativt små saker men just hur olika instrument låter är inte helt oviktigt anser jag. Trummor skall låta som trummor, inte som plonkande kakburkar.

Headbangarvänlig death metal

Men nog om det för tillfället, vi kan ju börja från början istället. Eller rättare sagt 2005 då Against The Plagues bildades. På den tiden var ingen mindre än Wojtek Lisicki, känd från framförallt fantastiska Luciferion och även Lost Horizon, medlem i bandet och på grund av detta så hade jag ett stort intresse för gruppen. Men av någon outgrundlig anledning så köpte jag aldrig någon av deras skivor och Against The Plagues gled långsamt långt ut i periferin. Därför blev jag först väldigt glad när jag fick tillfälle att få lyssna på färska Purified through Devastation men tyvärr så förbyttes en del av glädjen till besvikelse när jag såg att Wojtek lämnat gruppen 2011 och alltså inte längre är med och berikar Against The Plagues musik med sitt grymma gitarrspel och sina brutala growl.

Och det märks tycker jag. Den tungt keyboardanstrukna tekniska Death Metal som går att hitta på Purified through Devastation är bra men den saknar samtidigt den karaktär som musiker som Wojtek Lisicki kan tillföra. Det hela är dock högst kompetent framfört av minst lika kompetenta musiker och gruppen kastar en hel del riktigt trevliga riff i lyssnarens riktning. Låtar som All Flesh Had Corrupted och Enblightened lockar fram ett stort gillande nickande från mig, medan andra låtar inte riktigt har samma förmåga att dra igång nackmuskulaturen. Det är lite upp och ner hela skivan igenom och inte hjälper det att vokalisten Shaun Albro har ett ganska så anonymt och generiskt machovrål.

Produktionen lämnar en del att önska

Lägg där till ljudet på skivan som är klart och fint men lite för sterilt och överproducerat. Trummorna påminner som sagt lite om triggade kakburkar och ljudet från stränginstrumenten hade gott kunnat smutsats ner och köttats till en aning istället för som nu låta lite för snälla och beskedliga. Månne har gruppen strävat efter ett kliniskt ljud för att man skall höra alla detaljer i deras musik, vad vet jag, men jag är skeptisk som sagt.

En hel del kritik blir det men jag väljer att avsluta positivt för detta är trots allt en bra skiva överlag och du har aldrig tråkigt under de 45 minuter som skivan varar. Det saknas riktiga toppar men om man gillar välgjord och väl framförd Death Metal, varför inte ge Against The Plagues en chans och lyssna på Purified through Devastation.