Recension: Lugnet – s/t

Detta band från Lugnet, Sverige är ett klassiskt rockband och ett av de bättre jag sett live på senare år. Singeln All the way där Christina Lindberg figurerade i videon var en bra hårdrocksrocklåt och efter deras fantastiska gig på Atomic Rooster Music Club blev jag än förväntansfull inför skivsläppet.

Lugnet består inte av några duvungar utan har lång rockerfarenhet bakom sig. Sångaren Roger Solander är känd från Ken Hensley & Live Fire, trummisen Fredrik Jansson är känd från Witchcraft. Vad Bonden, Mackan och ”Z” gjort har jag inte någon koll på men lirat i rockband verkar de ha gjort en längre tid.

Lugnet: Welcome to the Badlands

I vissa fall kan rutin vara till det negativa eftersom ungdomlig arrogans ofta är en vitamininjektion för rocken. Men inte när det kommer till Lugnet. Här är det rutinen som står för det kvalitativa. Med ett avstamp utifrån klassiskt traditionell hårdrock bjuder man på åtta fantastiska låtar. Referenser till band som Deep Purple och Whitesnake är svåra att inte göra. Och det sångaren Roger som i balladen Tears in the Sky som får mig att tänka på David Coverdale (och Ray Gillen). Det finns inte längre någon anledning att hoppas på att Coverdale skall inse att han inte ska skrika sig hes genom sina gig, när Roger gör allt David inte längre kan göra.

Med sin utgångspunkt i sena 1970-talet och det tidiga 1980-talet är Lugnet ett band som även om de har sin fot i det forna lyckas att få sin musik att låta samtida. In the Still of the Water är en av skivans absoluta höjdpunkter där rytmsektionen bjuder på ett så fantastiskt dansant sväng att det inte går att göra något annat än att hytta med näven, ta av sig på överkroppen och skrika ut sin glädje! Varje låt på skivan har något eget att erbjuda, och de nedstämda gitarrerna tillsammans med de snygga sångmelodierna går inte att stå emot.

Kom ihåg! Det är inte på de stora arenorna man får se dagens bästa band utan det är på klubbscenen!

Följ Lugnet på Facebook, lyssna på Lugnet på Spotify och kolla in deras hemsida!