Recension: Grand Magus – Sword Songs

Det är en rejäl klyscha att musiken fungerar som en krycka under en tid då man är i behov av stöd. Men så har det varit för mig sedan unga år och framför allt är det hårdrocken som funnits där som en stabil grund att stå på. Det spelade aldrig någon roll om det var en sliskig AOR-ballad som försökte trösta. Eller om det var en heavy metal-låt som fick en att känna sig större än livet. Det enda som betydde något var att det betydde något viktigt för mig. Den här privata aspekten är ibland svår att glömma bort och varje gång jag hör en låt som får mig att känna den där stärkande kraften i blodet är det som att vinna på lotto.

Korsbefruktning av Judas Priest och Manowar

Nu senast är det Grand Magus som står för den stärkande musiken. Ända sedan Wolf’s Return har bandet sakta men säkert rest sig mot skyn och blivit bättre och bättre. Redan då spelade man samma övertygelse om att hårdrock är mäktigt. Utöver det fanns alltid små hänvisningar till folkmusik, men också nordisk mytologi.

Men allt det där är egentligen sekundärt för Grand Magus har lyckats att skriva låtar som hämtar kraft från samma känsla som klassiska låtar som Metal Gods, Hail and Kill och Aces High. Riffen är hårda, bombastiska och låtarna episka katchiga heavy metal-dängor. Låtarna fastnar direkt och är lätta att nynna på eller att sjunga med i. Vilket de har gemensamt med metal från förr. De tio låtarna som man bjuds på är tio riktigt bra Grand Magus-låtar och Deep Purple-covern Stormbringer är lyckad.

Visst kan texternas ”krig och seger”-tema vara tröttsamt för vissa men just nu finner jag stort nöje i den. Väljer man att göra som jag så finns det kraft att hämta i texterna då de är fulla med positivism. Speciellt den avslutande mellantempo-låten Every Day there is a Battle to Fight är en fantastiskt bra låt som förmedlar en stärkande känsla om att man inte ska låta rädslan ta över.

Och är det något vi inte behöver mer i den här världen är det rädsla. Så när Grand Magus bjuder på musik som motverkar den och stärker individer skall man lyssna!