Recension: Demonic Death Judge – Seaweed

0
538
Demonic Death Judge - Seaweed
Demonic Death Judge - Seaweed

Demonic Death Judge är ett band jag aldrig tidigare hört talas om. Trots det är Seaweed bandets tredje skiva i ordningen. Varför jag inte hört bandet tidigare vet jag inte. Efter flertalet lyssningar så är jag aningen ambivalent kring vad jag tycker om det hela. Spontant säger jag att det är riktigt gött. Vid lite eftertanke säger jag att det är helt okej. Anledningen till denna obeslutsamhet är sången.

Riffen, melodierna och själva låtarna är fantastiska men jag sången får mig att tappa koncentrationen. Det är för mig en stor förlust. De otroligt läckra riffen, melodierna och hela atmosfären är något av det bästa jag hört i genren på länge. Jag kommer ihåg när jag hörde Weedeater för första gången för tio år sedan. Fantastisk skön låtkänsla, bra sväng och sedan kommer sången. Det värsta antiklimax man kan erfara när det kommer till hårdrock.

Men jag fortsätter att lyssna. Kopplar bort sången och koncentrerar mig på riffen och melodierna. Det är otroligt hur fantastiskt sköna riffen är i Heavy Chase. Det är också den enda låten på skivan som jag tycker att sången passar in. Vid en snabb jämförelse mot bandets två tidigare skivor så är Seaweed lugnare, mer melodiös och mycket trevligare att lyssna på. Produktionen är mycket bättre, det är ett mycket fläskigare ljud på alltihop vilket så klart passar alla stoner/sludge band. Så även Demonic Death Judge.

Sida A (de fyra första låtarna) är nog min favorit av de två. Att den avslutas med en otroligt vacker instrumental låt är positivt. Det ger ett andrum till intensiva Backwoods. Det är en väldigt mycket mer aktiv låt och det händer en hel del under tiden. Det är bästa låten på sida B och innehåller tuffa saker så som fågelkvitter, banjo och koklocka. Men det är inte bara på sida A de feta riffen finns utan sida B är också fullt av dom. Solona är fortfarande minst lika engagerande som allt det andra.

Seaweed är en riktigt bra skiva så länge man kommer överens med den skrikiga sludge metal-fåran. Personligen gör jag det emellanåt och då är det fantastiskt bra. Andra dagar byter jag musik när sången inte faller mig i smaken. Det är som jag så många gånger tidigare sagt i den här recensionen; väldigt tråkigt. Men den som föredrar klassisk sludgesång mot klassisk doomsång bör absolut lyssna på Demonic Death Judge.