A Fair Judgement | 24 juli, 2017

Top

2 Comments

Recension: Sanctuary – Inception

Sanctuary - Inception (album cover)
Jarno Lauronen

Jag älskar hårdrock! Det finns ingen bättre musik. Visst finns det hemskt dålig hårdrock men det är inget jag lyssnar på. Receptet är att leta efter band bland alla generationer. När det inte finns något nytt som jag känner mig sugen på vänder jag mig till Youtube och går bakåt i tiden. Just nu finns det inget bättre än amerikansk Speed/Power metal!

Ett sånt band är återuppståndna Sanctuary. I skiftet från 80- till 90-talet släppte bandet två bra skivor Refuge denied och Into the mirror black. Därefter bröt bandet upp och ur tumultet bildades grymma Nevermore. Det bandet släppte ett par otroligt bra skivor under följande årtiondet. Under 2000-talet fortsatte man med att släppa plattor men 2011 la man ned verksamheten. Vilket i sin tur gjorde att Sanctuary återförenades några år senare.

För två år sedan släppte man en fullängdare och nu har man släppt sin gamla demo som fullängdare. Eller ja, flera av låtarna fanns redan på debutskivan men på Inception är det ursprungsversionerna som man spelat in. Jag har alltid haft problem med Refuge Denied och dess ganska dåliga inspelning. Även om Dave Mustaine (Megadeth) var duktig genom att hitta bandet så lyckades han inte ratta in något vidare bra ljud.

Inception är ljudet en mycket trevligare upplevelse än föregångaren även om det är en väldigt modern produktion. Men det finns ett annat trycka och dynamiken i ljudet är bättre. Men man har mycket att tacka att dessa låtar skrevs i den tidiga amerikanska power metal-eran för där fanns en annan inställning till att skriva låtar.

Men det är fortfarande låtarna som det handlar om och innan jag hörde skivan trodde jag inte att jag skulle gilla den så mycket som jag gör. Jag är inte speciellt förtjust i Refuse Denied men uppdateringen låtarna fått på Inception höjer dom i samtliga avseenden. Därför tycker jag också att det faktiskt är en bättre skiva. Men någon Into the Mirror Black är det då inte! Men det är en skön speed metal-platta. Och gillade man inte Refuge Denied så kan detta vara en värdig uppdatering.