Recension: Dead Kosmonaut – Expect Nothing

6
535
Dead Kosmonaut band photo
Dead Kosmonaut band photo

Jag har haft problem med att lyssna på musik på ett koncentrerat sätt sedan flytten till Stockholm. Vi bor i en etta och jag har inga ordentliga högtalare. Inte heller trivs jag med att ha på hörlurar 16 timmar om dagen (det räcker med de åtta på jobbet). Jag har fortfarande lyssnat på musik men inte på ett lika organiserat sätt som tidigare. Musikinköpen har också mer eller mindre varit obefintliga.

Det och mycket annat har påverkat min aktivitet här på bloggen. Men när jag kommer åt en så fantastisk skiva som Expect nothing så är det bara lägga undan allt annat. Mattias Reinholdsson, hjärnan bakom Dead Kosmonaut, har verkligen fått till ett underbart album. I den här eran nästan ett unikt hårdrocksalbum!

Dead Kosmonaut, dynamikens fanbärare

I så många år har jag klagat på att nya svenska hårdrockband har dåliga eller endast dugliga sångare. För mig har det aldrig handlat om att det ska vara en ny Dio som sjunger. Utan det har handlat om att känslan. Att vara i symbios med instrumenten och stämningen de skapar. Förbannat pretto och ibland hatar jag mig själv för det, men det går inte att göra något åt det.

Dead Kosmonaut - Expect Nothing
Dead Kosmonaut – Expect Nothing

Dead Kosmonauts Expect Nothing är en alldeles underbar platta. När jag såg en bild på omslaget på nätet blev jag inte imponerad. Inte heller när jag hörde Concrete Sky för första gången hände något i känslocentrat. Men efter att jag lyssnat igenom skivan ett par gånger insåg jag vilket mästerverk det är. Framför allt var det den underbara balladen House of Lead som fick mig på knän.

No speed. No Core. Dead Kosmonaut

Inte överdrivet snabb hårdrock med bra låtar fulla med dynamik och melodier är receptet. För mig är det främst dynamiken som finns i låtarna som får dom att växa. Nästa accelerator är melodierna. Slutligen är det den otroligt passande sången. Influenserna jag hör är många. Främst hör jag Iron Maiden (Piece of Mind-solon, melodier och basgångar) men även lugnare band som Jethro Tull, Marillion (mest i den progressiva känslan) och klassisk hårdrock.

Helt klart är att detta är ett väldigt vuxet album och om jag tillåter mig vara uppfinningsrik så skulle jag titulera det som heavy metal-AOR. Trots det är det fortfarande hårdrock och otroligt bra hårdrock! Det är också hårdrock skriven av någon som inte bryr sig mer om sin musik än om trender. Bra låtar, snygga melodier, grymt skön sång (från Hellbutcher!) och otroligt go feeling!

Expect Nothing är ett fantastisk album där dynamik och variation varit ledord. Att försöka förklara mer i detalj är bara onödigt. Det blir bara floskler och fåniga ord från min sida. Tro mig bara. Gillar du hårdrock så bör du lyssna på Expect Nothing av Dead Kosmonaut.

Det är ju så jävla bra!

Dead Kosmonaut på Facebook